Lange Documentaire, 109 minuten, HD, regie Leonard Retel Helmrich, productie Hetty Naaijkens-Retel Helmrich, montage Jasper Naaijkens, editing coach / eindmontage Jos Driessen.
van de site Indisch 3.0
Voorafgaand aan de persconferentie en filmvertoning in Tuschinksy in Amsterdam vertelt Jasper (26), zoon van Hetty Naaijkens, dat de film weliswaar is afgemonteerd, maar nog wel kleurgecorrigeerd en gemixed moet worden. Pas twee weken geleden hoorden ze van IDFA over de uitverkiezing. De bijbehorende perspresentatie van de film – betekende dat de montage-deadline ineens 3 weken naar voren schoof, naar eind oktober. Samen met zijn oom Leonard begon Jasper koortsachtig te werken aan de eindmontage.
Volgens Jasper was dit vooral een kwestie van “fine-tunen”: “Maar omdat ik ook verantwoordelijk ben voor de pr, kwam ik in tijdnood. Jos Driessen, een zeer ervaren editor, is toen bijgesprongen. Ik kon mij in die dagen richten op de promotie die ook 3 weken naar voren werd geschoven. Een paar uur voor de perspremiere hebben we de film kunnen afleveren”.
De onderscheiding voor Retel Helmrich, die tevens de IDFA Award for Dutch Documentary won, is een erkenning voor zijn complete trilogie over de Indonesische familie Sjamsudin, die hij aftrapte met De stand van de zon. Maar ook voor zijn single-shot-cinema techniek, die zich onderscheidt door dynamische, soepele, intuïtieve bewegingen met de door hemzelf gebouwde Steadywing-camera.
Retel Helmrich is geen vlieg op de muur, maar een vis in het water. 'Een magisch, geduldig, inzichtelijk voorbeeld van free cinema', oordeelde de jury.
Jos Driessen en Leonard Retel Helmrich op de openingsavond van het IDFA 2010